środa, 24 października 2012

Odnaleźć obraz "Hołd Ruski"!

Wyjeżdżając wczoraj do Tarnowa zauważyłem z autobusu, w pobliżu Urzędu Wojewódzkiego, plakat dotyczący Hołdu Ruskiego. Dziś specjalnie tam podszedłem, by dowiedzieć się, że inscenizacja hołdu odbyła się w... ostatnich dniach września. Jak to się stało, że przegapiłem wydarzenie? Jak to się stało, że Stowarzyszenie „Młodzież dla Rzeczpospolitej”, które przysyła mi różnorodne informacje nie powiadomiło mnie o tym wydarzeniu, choć było jego organizatorem...? Tak jednak zdarza się w moim życiu, że gdy pojawia się jakaś informacja w ciągu kilku dni następuje jej uzupełnienie, nawet jeśli specjalnie tych informacji nie poszukuję. Tym razem wystarczyło kilka godzin, bo po odebraniu z redakcji ostatniego numeru „Źródła” znalazłem z nim krótką informacje o tym wydarzeniu, a przy okazji o samym wydarzeniu sprzed lat i wreszcie dokładną datę dzienną – 29 październik 1612 r., a więc za kilka dni będzie dokładnie 400 rocznica hołdu! Ciekawe, czy ktokolwiek podejmie się obchodów tej okrągłej rocznicy? Ale to nie wszystko! Oto zamieszczono też informację, że Jan Matejko namalował to wydarzenie, tak, jak słynny i wszystkim znany Hołd Pruski. Z tym, że obecnie nikt nie wie kto jest w posiadaniu tego obrazu, choć prawdopodobnie został ukryty w magazynach któregoś muzeum państwowych i nie ma odważnego, by go stamtąd wyjąć! Może więc warto w taki sposób uczcić 4-setną rocznicę hołdu cara Szujskiego i odnaleźć oraz upublicznić obraz?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz